donderdag 10 juli 2014

Tweeluik!

Mijn hoofd is vol van mooie nieuwe ontdekkingen en vol van de onrust om me heen.
Als ik kijk naar Jeruzalem, kijk ik naar een tweeluik.
De onverbrekelijke belofte van God dat Hij de stad van David weder zal oprichten en herbouwen. God zal een keer brengen in het lot van Zijn volk Israël .
God zal ze planten in hun grond en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit de grond die Ik hun gegeven heb, zegt de Here, uw God.
Dit is slechts één belofte geschreven in Amos 9:11-15.
Als je de profetieën leest, ontdek je dat God Zijn belofte en trouw zal openbaren aan hen die de God van Abraham, Isaak, en Jacob trouw blijven.
Als baanbreker kan ik zeggen dat het zichtbaar is in het land.
De archeologische opgravingen van de stad van David zijn zichtbaar, is dit het begin van herbouwen?
In het gebied Samaria, Bet-el en Silo, zijn de verwoeste bergen herbouwd tot vruchtbare grond.
De joden hebben de grond bewerkt en omgeploegd, grote wijngaarden en olijfgaarden zijn geplant...ook hier denk ik aan de belofte; Amos 9; 13.
Dit leren bij de bron zoals één van de doelen is van de NEM-Baanbreker, is helder en ook ervaar ik het als veel!
Soms zelfs als een cultuurschok, in Nederland kijk je op een andere manier naar Israël en de problematiek van het midden oosten.
Mijn kinderbijbel gedachten zijn geschud, soms ervaar ik dat als verrijking en soms als verwarring.
Jeruzalem een stad om van te houden en een stad waar ik zeker nu op mijn hoede ben.

Anekdote, als Jannie en ik met de overvolle bus naar ons werk gaan, is het zelden dat we een zitplaats hebben.
Nu hadden wij een plek, maar ik heb van mijn ouders geleerd om voor ouderen op te staan.
Tja, daar kwam een oude Rabbijn met een lange grijze baard, in zwart witte kledij binnen.....ik stond voor hem op en zei, bewakasha= alstublieft!
Hij keek mij met verwondering aan en kreeg in het Hebreeuws een preek over mij heen.
Aan zijn gezicht, wat vriendelijk keek en glimlachte, moet het wel zegenend zijn geweest!
Ik werd er wat verlegen van en Jannie aanschouwde de conversatie met genoegen!
Vanuit ons huis kijk ik op de Olijfberg en mijn gedachten gaan uit naar de terugkomst van onze Heer Jezus. Wat een dag, oh wat een dag zal dat zijn!
Verwachting is wat mij bezig houdt, heb ik genoeg olie in mijn kruikje, om de bruidegom te verwelkomen?
Dan komen er tranen over mijn wangen rollen van deze ervaring hier, zo dicht bij de bron en de plek van de Bijbel. Mijn Jezus ik hou van U, maar nooit zoveel als nu!

Het andere luik van mijn tweeluik over Jeruzalem en Israël, is helaas een ervaring van de geestelijke strijd die hier constant aanwezig is.
Jullie zullen het vast via het nieuws gehoord hebben, de onrust en aanvallen tussen de twee volkeren. Angst en vertrouwen gaan als een wip heen en weer.
Op het werk zijn de verhalen, de joden met de angst en verdriet in hun harten, maar heffen het hoofd omhoog, mede door hun gebeden.
Onze mannen komen thuis met hun verhalen van hun Arabische collega's, met dezelfde angst en belevingen bij de onrust.
Dit ervaar ik als een impact op mijn verblijf en beleving als gast in Israël.
Toch wil ik mij richten op de vrede, en trek de wapenrusting van het geloof aan.
Gebed blijft onmisbaar voor dit volk, bid om vrede in de harten van ieder mens.
Hoe, heb ik geen antwoord op, maar het Woord van God is genoeg, Hij is het die uitkomst geeft op Zijn tijd. Menselijk soms lastig over te geven, ik zou nu vrede wensen... maar het is de mens die Zijn stem niet verstaat!

Het is een stukje geworden wat misschien als een preek overkomt, maar dit is momenteel mijn beleving.
Het opschrijven helpt, zoals Freek zegt; gedachten ontwarren zich als ze vast gelegd worden door de pen!
En... nee ik heb geen spijt baanbreker te zijn voor een korte periode, het heeft mij veel gebracht!
Handen die bidden en werken midden in Jeruzalem. Rijker terug gaan, omdat de bron van Leven, mijn ogen en oren hebben laten zien en horen, wat van belang is voor mijn geloof in de Eeuwige God, die is en was en komen zal!
Hebreeuws:
Baruch Ata Adonai Elohim Melech ha Olam
Asher Kidshanu be damo shel Yeshua,
Or ha Olam
V'tsivanu lehiot or  laOlam.

Gezegend bent U, Heer onze God, Koning van de wereld
Die ons geheiligd heeft door het bloed van Yeshua, Licht van de wereld
En ons opgedragen heeft licht voor de wereld te zijn.

Groeten Thea,
Shalom  

1 opmerking:

  1. Hallo Thea en andere BB. Hier ben ik weer. Wat een mooi stukje Thea. Allemaal erg herkenbaar. Ik begrijp dat het nu extra spannend is. Ik leef heel erg mee met jullie en bid voor land, volk en natuurlijk voor jullie. Berachot voor jullie op jullie werk en dit hele mooie stukje wereld.
    Shalom we le hitera'ot be Holland. Wanda Simmermans, ex BB 40+ wintergroep.

    BeantwoordenVerwijderen